Curator: Asieh Salimian
Participating artists: Shahram Entekhabi ; Ali Babaei zad ; Andrew Gilbert ; Niklas Goldbach ; Negar alemzadeh Gorji ; Behnam Kamrani ; Bjørn Melhus ; Zartosht Rahimi ; Ali Soltani Tehrani
30th. August 2019
Discussion panel on the topic of the exhibition With the presence of Shahram Entekhabi, Dr Ali Babaei zad, Dr Behnam Kamrani & Asieh Salimian
The Probable Truth
(scroll down for Farsi)
The exhibition ” Probable Truth ” in collaboration with a group of international and Iranian artists will be held in Tehran in September, 2019. The exhibition reflects individual and social identity in relation to the digital revolution. The electronic revolution, which has begun in 1990 and will come to an end around 2030, is expected to bring a perfect fusion between real and virtual worlds.
With the expansion of electronic processes, we can no longer imagine a contemporary society without relying on and utilizing the global Internet network. Here, an individual that is exposed to “mass surveillance” is integrated into a particular form of society and is located in the infrastructure of information systems, data, business models and markets. In this regard, social media have created a new atmosphere of social activity by providing conditions for interconnection and sharing of information.
The media visualize hidden issues and beliefs, ideologies and discourses, with the deceptive proposition of “freedom of choice”; but in order to stabilize the power system, the media keep the activities in secret, or conceal fundamental values and structures. In fact, it must be said that the media, contrary to the common sense, do not mirror reality, but affect the social creation of reality. Since the media are the most comprehensive basis of production, reproduction and information in the new world, their themes can be considered as a powerful factor in the social world.
The production of cultural and media content is intimately linked to the establishment of power, in order to disseminate and promote the basic stabilizing rules in society alongside with the continuation and amplification of social inequalities. For example, the”Consumption” in today’s world is an element of social status in which objects or commodities become signs. Consumption in the new world is more important than identity. In fact, people, create fake self-representations in the virtual world in order to become somebody else, to change social status or class.
Artists often explore the characteristics that determine our individual and social identity. They construct a sense of who we are as individuals, as a society, and critically reflect the understanding of “nation”. They question stereotypes and conventions while exploring aspects such as gender, race, ethnicity and cultural belonging. Our culture is informed by various forms of artistic and social practices , by technologies, politics, style, music, performance and the arts.
Asieh Salimian
May 2019
درباره ی قدرت و هویت اجتماعی
کیوریتور: آسیه سلیمیان
هنرمندان: شهرام انتخابی (ایران) ; علی بابایی زاد (ایران) ; زرتشت رحیمی (ایران) ; علی سلطانی تهرانی (ایران) ; نگار عالم زاده گرجی (ایران) ; بهنام کامرانی (ایران) ; نیکلاس گلدباخ (آلمان) ; اندرو گیلبرت (اسکاتلند) ; بیورن ملهوس (آلمان
یکم تا ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
گالری ویستا، تهران ، ایران
با همکاری فاکتوری تی تی
هشتم شهریور ۱۳۹۸
جلسه ی بحث و گفت و گو پیرامون موضوع نمایشگاه با حضور شهرام انتخابی، دکتر علی بابایی زاد، دکتر بهنام کامرانی و آسیه سلیمیان
در قرن حاضر، قدرت معنایی ندارد مگر تراکم سرمایه و نفوذ سیاسی. بنابراین، با در نظر گرفتن آشوب و ویرانی اقتصاد جهانی، باید انتظار داشت کسانی بتوانند سرنوشت جوامع بشری را به دست گیرند که شناخت بهتر و کاملتری از راههای نفوذ اقتصادی و رهبری تجارت جهانی در دست دارند. این شرایط بستر مساعدی را برای ظهور ناگهانی سیاستمدارانی پدید میآورد که کاریزمای پوپولیستی دارند و قادرند توده را افسون کنند. نفوذ پوپولیسم و تودهگرایی، نفوذی قرن بیستویکمی است. با ظهور رسانه و شبکههای اجتماعی، موتور محرک پوپولیسم توان و زمان استفاده از این ابزار نوین را برای دستیابی به اهدافش به سرعت به چنگ آورد، چنانکه تیم تبلیغاتی پدیدهای چون ترامپ، در فضای مجازی با جمعآوری اطلاعات کلانی دربارۀ رأیدهندگان، توانست با هدف گرفتن هویتهای اجتماعی گروههای کوچک، پیغامهایی منحصربهفرد و مشخص برای آنها ارسال کند تا این احساس را به آنها بدهد که حضورشان سبب پیروزی آرای و عقایدشان در تصمیمگیریهای کلان ملی و جهانی خواهد شد
نمایشگاه «حقیقت محتمل» با همکاری گروهی از هنرمندان موفق ایرانی و آلمانی در شهریور ۱۳۹۸ در تهران برگزار خواهد شد. این نمایشگاه هویت فردی و اجتماعی را در ارتباط با انقلاب دیجیتال به تصویر می کشد. پیشبینی میشود مرحلهی تکامل انقلاب الکترونیک که از سال ۱۹۹۰ آغاز شده است و تا حدود سال ۲۰۳۰ به سرانجام میرسد، همجوشی کاملی از اتصال میان دنیای واقعی و مجازی به همراه آورد
با گسترس فرایندهای الکترونیک، دیگر نمیتوان جامعهای پیشرفته را بدون اتکا و بهرهبرداری از شبکهی اینترنت جهانی تصور کرد. در اینجا فرد به مثابه «انسان شیشهای» با بخشی از جامعه ادغام و آماده میشود در زیربنای سیستمهای اطلاعاتی، دادهها، مدلهای تجاری و بازارها جای گیرد. در این راستا، رسانههای اجتماعی با ایجاد شرایطی برای ارتباط متقابل و اشتراکگذاری اطلاعات، فضای جدیدی را در عرصهی کنشگری اجتماعی پدید آوردهاند. رسانهها، تجسم امور پنهان، باورها، ایدئولوژیها و گفتمانها هستند. با ظاهر فریبندهی «انتخاب آزاد»؛ اما رسانه به قصد حفاظت از ساختار قدرت، فعالیتهایش را پوشیده نگاه میدارد یا ارزشها و ساختارهای بنیادین را پنهان میسازد. در واقع باید گفت، رسانهها برخلاف تصور رایج، آینه ی واقعیت نیستند؛ بلکه بر آفرینش اجتماعیِ واقعیت تأثیر میگذارند
از آنجا که رسانهها جامعترین بنیان تولید، بازتولید و اطلاعرسانی در جهان جدیدند، میتوان درونمایهی آنها را منبع قدرتمندی دربارهی جهان اجتماعی دانست. تولید محتواهای فرهنگی و رسانهای، آمیخته با استقرار قدرت است؛ به منظور انتشار و ترویج معانی پایه در جامعه در راستای تداوم و تقویت نابرابریهای اجتماعی. هنرمندان اغلب در جستجوی ویژگیهاییاند که هویت شخصی و اجتماعی ما را تعیین میکنند. آنها این حس را در ما پدید میآورند که به عنوان افراد، به عنوان یک جامعه یا به عنوان یک ملت، کیستیم. و همچنین مفهوم "ملت" را منتقدانه منعکس می نمایند. هنرمندان علاوه بر اینکه مشخصههایی نظیر جنسیت، نژاد، قومیت و میراث فرهنگی را میکاوند، کلیشهها و رسوم را نیز به پرسش میگیرند. هنرمندان این نمایشگاه در اثار خود به بررسی ابعاد گسترش و پیشرفت نفوذ رسانه ای در جامعه و هویت اجتماعی افراد می پردازند
آسیه سلیمیان
اردیبهشت ۱۳۹۸