Upgrade

Conversion / Production: Reflections on Iranian Society. The Importance of Upgrade in Showcasing Video Art as a Medium of Social and Cultural Commentary
13 - 16th September 2019, Mahe Mehr Gallery, Tehran, Iran

Conception and curating Shahram Entekhabi and Asieh Salimian Supported by: Factory TT / Collection
Participating artists: Anahita Aghataher ; Negar Alemzadeh gorji ; Roja Behravesh ; Padideh Farzan ; Sanaz Khodadad ; Ashkan Shokri ; Neda Tabrizi ; Nazanin Zadmehr

15th Sept 2019
Panel discussion with: Shahram Entekhabi, Behnam Kamrani, Shahab Mirzaean

As a result of a series of workshops entitled From Conversion to Production organized by Factory TT in Tehran, the exhibition Upgrade presents an impressive collection of video art co-produced by artist Shahram Entekhabi and curator Asieh Salimian for the Factory TT video collection.
For young Iranian artists, the exhibition offers an invaluable platform to explore and reflect on the complex social and cultural issues that pervade their daily lives through the medium of video art. Despite the often-overlooked status of video art in the Iranian art scene, exhibitions like Upgrade provide a significant opportunity for these artists to showcase their work and gain exposure to a broader audience.
Through the captivating and innovative works of the artists featured in the exhibition, we are offered a glimpse into their unique perspectives on life in contemporary Iran. Through the lens of video art, they are able to address a diverse range of themes, from political and social issues to personal struggles and identity crises, allowing us to gain a deeper understanding of the challenges faced by Iranian society.
The significance of Upgrade lies not only in its ability to showcase the exceptional talent of these young artists, but also in its affirmation of video art as a powerful tool for social and cultural commentary. In a society where censorship and restrictions on freedom of expression are a reality, the exhibition serves as a reminder of the importance of providing a platform for artists to express themselves and comment on the issues that matter to them.
Moreover, exhibitions like Upgrade highlight the urgent need for a more inclusive and supportive platform for video artists in the Iranian art scene. Through increased recognition and investment in this medium, we can foster a community of artists who can continue to push the boundaries of art and provide valuable insights into the social and cultural complexities of contemporary Iranian society.
In conclusion, the exhibition Upgrade is a remarkable showcase of the exceptional talent of young Iranian artists in the medium of video art. It serves as a powerful reminder of the importance of providing a platform for artists to express themselves and comment on the issues that matter to them. Moreover, it highlights the urgent need for a more inclusive and supportive platform for video artists in the Iranian art scene, a community that can continue to push the boundaries of art and provide valuable insights into the social and cultural complexities of contemporary Iranian society.

 

آپگرید

ایده و کیوریتور شهرام انتخابی
دستیار کیوریتور: آسیه سلیمیان

هنرمندان: آناهیتا آقاطاهر ; رجا بهروش ; ندا تبریزی ; ساناز خداداد ; نازنین زادمهر ; اشکان شکری ; نگار عالمزاده گرجی ; پدیده فرزان

بیست و دوم تا ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
گالری ماه مهر، تهران ، ایران  

آپگرید پروژه‌ای است که آغازش با مروری بر تاریخ ویدئو و جدیدترین تحولات هنر معاصر، در سطح بین‌المللی همراه بوده است. شکل‌گیری گروه‌های پژوهشی/ کیوریتوری و طی مراحل پیش‌تولید ویدئوآرت، برای نمایشگاهی متکی‌ به‌ انسجام و پیوستگی و حفظ هماهنگی ایده‌های هنرمندان؛ مسیری بود که در موسسه‌ی ماه‌ مه» طی شده است. این آثار در یک استودیوی فیلمبرداری و همچنین مناطق مختلف شهر، تولید شده و درنهایت، آثار منتخب به‌ نمایش گزارده می‌شود

این رویداد، متمرکز بر آثار جدید هنرمندان جوانی است که در ماه‌های اخیر، با همکاری شهرام انتخابی و کلکسیون فکتوری تی تی ، خلق و تولید شده‌اند – در این پروسه، علاوه بر کاوش در مورد امکانات فنی رسانه، سوالات مربوط به محتوا، اهمیت ویژه‌ای دارند. هدف از برگزاری رویداد آپگرید، نمایش دغدغه‌ها و مشغولیات ذهنی هنرمندان جوان ایرانی است که می‌توان آن را یک عکس فوری از آن‌چه در حال وقوع است، دانست. آثار این هنرمندان، از یک‌ طرف به جنبه‌های هویتی می‌پردازد و از طرفی دیگر، تقابل با موضوعات معاصر را نشان می‌دهد

پروژه / نمایشگاه  آپگرید ، نمونه‌ای از تلاش برای نمایان‌ گری تحولات در میان نسل جدیدی از هنرمندان که در تهران، زندگی و کار می‌کنند، است. درواقع، نشان‌ دادن توانائی خلاقه‌ی یک نسل، از آن‌چه برایشان مهم است
شهرام انتخابی
شهریور ۱۳۹۸

با حمایت: موسسه ماه مهر ; کلکسیون فکتوری تی تی

یکشنبه ۲۴ شهریور: جلسه ی نشست و گفت و گو با حضور شهرام انتخابی، دکتر بهنام کامرانی، دکتر شهاب میرزائیان

 

====== Exhibted Works ====== 

Anahita Aghataher: Conflict, 2019
Hd video, 3 min., sound, color
In the perpetual struggle between man and himself lies a fundamental query: to do, or not to do? A maelstrom of pessimistic cogitations assail our consciousness, with a resounding voice that proclaims our incapacity to act, and a subdued inner voice that beckons us to attempt. The strife between these two voices within us is a testament to the human condition. How much sway can this quavering whisper hold against the cacophony of the bellowing voices? Alas, this remains a query with a subjective resolution, one that varies from person to person.

(آناهیتا آقاطاهر ( کشمکش
انسان همواره با خود در جدالي تمام نشدنی است برای پاسخ به یک پرسش ساده : می توانم یا نه ؟ هجومی از افکار منفی را تجربه می کنیم که یک صدا می گویند نمی توانی و یک صدای آرام که از اعماق وجود می گوید می توانی فقط امتحان کن.... این صدای لرزان چقدر می تواند با آن فریاد رسا مبارزه کند ؟ این پاسخی است که به هر فرد بستگی دارد

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Negar Alemzadeh gorji: Solitude, 2019
Video installation: Hd video, 3:06 min., sound, color and mixed materia
lThe video "Silence" embodies a powerful and thought-provoking concept, one that explores the historical plight of Iranian women, who have long been forced to live their lives in the shadows and behind closed curtains. The very environment that was once created to provide security and shelter has instead become a breeding ground for abuse and marginalization.
The video's central thesis is a reflection of the social and cultural taboos that have plagued Iranian society for decades. The psychological and emotional trauma that the victims of this abuse have endured is compounded by the fear of speaking out, as doing so would mean breaking with longstanding family and social norms.
The video's imagery is particularly striking, with the hands of Iranian women serving as a powerful symbol of both their oppression and their desire for liberation. Each hand is a silent cry for help, a plea for the world to hear their voices and recognize their struggles. Together, these hands form a poignant and interconnected web of suffering, a powerful reminder of the need for change and progress.
In the end, "Silence" is a stunning work of art that shines a light on the enduring struggles of Iranian women and their ongoing fight for equality and justice. It is a testament to the power of art to provoke thought and inspire action, and a reminder that the fight for social justice is far from over.

(نگار عالمزاده گرجی ( خلوت
ایده اصلی که منجر به ساخت ویدیو "خلوت" شده است، بودن زنان ایران در طول تاریخ در پس پرده و اندرونی می باشد ، و محیطی که بهانه خلق آن امنیت بوده است تبدیل به مخفیگاهی برای سواستفاده از ساکنینش و حذف آنان از جامعه بوده. این سو استفاده ها به دلیل ملاحظات اجتماعی و خانوادگی، مشکلات روحی و روانی قربانیان، و ترس فریادهای پرده نشینان همان پشت‌ پرده باقی مانده و علنی نگردیده ولی با بازتابهای فراوان در جامعه و انتقال نسلی دیده می شود . هرکدام از این دست ها می تواند یک فریاد باشد و یا تمنای کمک و... دست ها و فریاد هایی که در هم تنیده و به یکدیگر پیوسته اند

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Roja Behravesh: Time Changes, 2019
Hd video, 10 min., sound, color
Roja Behravesh’s Time Changes is a video piece that melds the mediums of music and film to create a multi-sensory experience that engages the viewer on multiple levels. With its striking use of color, high-definition visuals, and accompanying sound, Behravesh’s artwork captivates the audience, drawing them into a world that simultaneously evokes a sense of nostalgia and hope. The video art piece serves as a poignant and thought-provoking commentary on the societal shifts brought about by technology and virtualization. Through its imagery and symbolism, Time Changes transports us to a time not so long ago when the alleys and streets were filled with the exuberance of children at play. It harks back to a simpler era when traditional childhood games held a special place in our evolution, fostering social interactions, physical activities, and a sense of community. Behravesh masterfully portrays the joy, innocence, and camaraderie of those times, inviting the viewer to reminisce about their own childhood memories.
However, as the video art piece unfolds, Behravesh skillfully introduces a contrasting narrative that underscores the darker repercussions of the digital age. The artist draws attention to the profound impact of technology and virtualization on modern society, particularly the ways in which the proliferation of social networks and computerized games has transformed the landscape of play. Behravesh poignantly highlights how these virtual processes have gradually encroached upon and diminished the value of physical play, leading to issues such as individualism, isolation, lethargy, obesity, and violence among the younger generation.

(رجا بهروش (تغییرات زمانی
در طی ۳ دهه اخیر خیابان محیط زندگی ام توسط ماشینها با صدای رفت و آمد و بوقشان اشغال شده است. ۲۰الی ۳۰ سال پیش ، در این خیابان صدای بازی کودکان و صداهای دلنشین دیگری هم به گوش می رسید. اما امروزه روابط انسانی جایشان را به زشت ترین و بد قواره ترین شکل ممکن به ماشینها داده اند.کوچه ها و محله ها هویت انسانیشان را از دست داده اند و برای ماشین ها طراحی می شوند . دیگر در میان این شلوغی ها نه اثری از بازی بچه ها هست ، نه صدای حیوانات و نه زوزه باد لای درختان . از همه اینها فقط خاطراتی خوشایند باقی مانده است

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Padideh Farzan: The Knot, 2019
Hd video, 8:00 min., sound, color
In the current urban landscape, where human interaction is becoming increasingly complex, the hidden complications that plague our relationships have become a weight that affects our entire existence. The video installation of the "knot" arrangement poignantly highlights this issue by depicting a game of artificial joys and defined rules between individuals forming a closed circle.
By attempting to advance our relationships based on our own principles and benefit the game, we inadvertently contribute to conflicts and entanglements with others. The intricate web of relationships we create eventually leads to the closure of our hands, trapping us in a cycle of complicated and insidious entanglements. As we struggle to untangle the knots by ourselves, we inadvertently create more complex relationships that haunt us in the darkness of night, with their repetition and magnification. The "knot" arrangement thus serves as a powerful metaphor for the complexities of modern human interaction.

(پدیده فرزان (گره
امروزه با بزرگ تر شدن شهرها، در تعاملاتمان با ديگران در زندگی روزانه، مشاهده می کنيم که روابطمان با وجود ظاهری مناسب دارای چالش ها با پيچيدگی های نهفته است که سنگينی آن، کليت زندگيمان را تحت تاثير خود قرار می دهد
با توجه به اين موضوع، من در ويدئو چيدمان "گره" با نمايش بازی يک فرد با اشخاص مختلف که در حلقه ای بسته ميان دو شخص شکل می گيرد و همراه با شادی های تصنعی، از حالتی سايه وار به وضوح می انجامد، به اين مسئله اشاره دارم که، ما با شروع بازی که دارای قوانين و چهارچوبهای مشخص شده از نظر خودمان است٬ به کشمکش ها و تعارضات خود با ديگران می افزاييم و همواره سعی داريم روابطمان با ديگران را مطابق با اصول خودمان پيش ببريم و بازی را به نفع خود تمام کنيم. در چنين شرايطی به تدريج، با امتداد و ايجاد روابط پيچيده وسعی در نفوذ در آن و ايجاد گره ها يی که خود، خواهان آن هستيم، با بسته شدن دست هايمان در اين مسير مواجه می شويم. در نتيجه اين کشمکش ها ما با اصرار ورزيدن در بازکردن گره ها توسط خودمان، بزرگ ترشدن گره را خواهانيم و ناخواسته روابط پيچيده تری را تجربه می کنيم که در شب، در تاريکی ها با تکرار و بزرگ جلوه شدن آن در ذهن و درونمان ماندگار می شود

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Sanaz Khodadad: This is not a landscape, 2019
Hd video, 8:15 min., sound, color
At the heart of Khodadad’s artistic exploration lies the notion of landscape, which seems to be fading in the face of the multitude of constructions and renovations that dominate Tehran’s cityscape. Through a mesmerizing blend of vivid colors and poignant words, the artist skillfully recreates a landscape that appears to elude the reality of the present urban environment. The video takes viewers on a visual and auditory journey, inviting them to contemplate the changing dynamics of the city and its impact on our perception of landscape.
In contemporary Tehran, the concept of landscape has undergone a profound transformation. Once a familiar and cherished aspect of the city, it now seems to give way to towering walls that grow taller with each passing day, becoming an integral part of the urban landscape. Khodadad’s work captures this evolution with striking clarity, using her artistic prowess to depict the cityscape behind the blue and white fences that have come to define the urban environment. The result is a visually stunning portrayal of a changing landscape that challenges our traditional notions of space and place. But Khodadad’s artistic vision goes beyond the physical changes to the city. Her work also delves into deeper themes of gender and the environment, exploring the unique experiences of women in the urban landscape. Through her lens, she captures the alien elements that women face in the city, from the challenges of navigating public spaces to the impact of urbanization on their lives. The artist’s keen awareness of the need for a sustainable environment shines through in her work, as she raises important questions about the relationship between architecture, nature, and humanity in the contemporary urban context.

(ساناز خداداد (این یک منظره نیست
داستان این پروژه جستجوی مفهوم مفقود منظره در فضای شهری معاصر است. مفهومی که در تهران معاصر در مقابل انبوه ساختن ها و دوباره ساختن ها، گاه به ترکیبی از رنگ و کلمه تقلیل می یابد تا بازتولید منظره ای باشد که نیست. تلاشی برای دوباره دیدن شهری که در ان مفهوم منظره جایش را به دیوارهایی می دهد که روز به روز بلندتر می شوند و بخشی از مناظرمان را میسازند؛ پشت حصارهای آبی و سفید شهر، با آسمان کمتر، زمین خالی تر

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Ashkan Shokri: White Noise, 2019
d video, 2:02 min., sound, color
In a poetic manner, one might say that words are the rippling waves that sculpt the shore of human thought. In the political realm, the power of language cannot be underestimated, as the collective consciousness of a society is shaped and molded by the carefully selected sentences and phrases of its leaders. Indeed, it is through the deft control of language that political intelligence can maintain its hold over the people. In this age of new media, the selection of words has become all the more crucial, as the speech of successful politicians serves as a blueprint for the manipulation of human desire through language. It is a potent reminder of the sway that words hold over the human mind and the dangers of their unchecked power.

(اشکان شکری (نویز سفید
کلمات امواجی هستند که منجر به تغییر افکار به هر نحوی میشوند ؛ سیاست هوش کنترل جمعی و افراد متحد یک جامعه فرمانبردار هوش سیاسی می باشند از این رو گزینش جملات و کلمات موفق فرمان برداری افکار ها و صورت کلی جامعه را به همراه دارد ؛ در رسانه نو مبنای گزینش کلمات را بر پایه سخنرانی سیاستمداران موفق جامعه قرار داده ایم و سعی در نمایان کردن اسارت خود خواسته انسان در برابر کلمات هستیم

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Neda Tabrizi: Beauty, 2019
Hd video, 13:43 min., sound, color
In this thought-provoking statement, the artist delves into the intricacies of the capitalist system and its symbiotic relationship with other industries, such as fashion and the patriarchal system, to perpetuate a superficial and instrumental view of women. The artist draws attention to the gender stereotypes and inequalities that are reinforced through societal messaging, particularly in relation to beauty standards.
Through this work, the artist offers a scathing critique of the insidious impact of media pressure and advertising on women, who are constantly bombarded with messages that suggest they are not good enough unless they conform to a narrow definition of beauty. The artist's focus on women is particularly poignant, as they are often the primary targets of these harmful messages.
Through their work, the artist challenges viewers to question the societal constructs that reinforce these damaging ideals and to consider the impact of these messages on individuals and society as a whole. This work serves as a powerful reminder of the need for greater awareness and activism in the fight against gender inequality and the harmful effects of the capitalist system on our collective psyche.

(ندا تبریزی (زیبائی
نظام سرمایه داری و صنایع وابسته به آن مثل مد و فشن، نظام مردسالاری، نگاه سطحی و ابزاری به زنان، کلیشه های جنسیتی و عدم برابری جنسیتی همه و همه دست به دست هم میدهند تا به زنان تلقین کنند به اندازه کافی خوب نیستند و باید به استانداردهای زیبایی که بیشتر برای زنان تعریف میشود نزدیک باشند تا زیبا و جذاب و دوست داشتنی باشند. در این اثر موضع انتقاد خود را به جامعه، فشار رسانه ای و تبلیغات و تاثیر آن بر زنان پرداختم

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Nazanin Zadmehr: Equivalent to three-quarters of the truth, 2019,
Video installation: Hd video, 2:30 min., sound, color and painting on canvas
The poignant musings of the writer on the topic of human encroachment upon the natural world elicit deep reflection. The metaphorical inquiry, "if this time plants destroy the places and comforts of humans, What will happen?" paints a vivid picture of the potential consequences of our unchecked actions. The author's use of juxtaposition between the destruction wrought by humans on plant life and the hypothetical scenario of plants invading human-made spaces, reveals a haunting truth. It forces us to consider the possibility that our actions may eventually lead to an upending of the natural order, with disastrous consequences for all. The author's call to action, to recognize the importance of the growth places that sustain us and to preserve them, serves as a stark reminder of our responsibility towards the natural world.

(نازنین زادمهر ( معادل سه چهارم حقیقت
با توجه به نابودی بستر هر روزه گیاهان و تخریب مکان های رشد آنها به دست انسان، این پرسش را مطرح می کنم که اگر اینبار گیاهان دست به تخریب اماکن و وسایل راحتی انسانها بزنند،چه رخ می دهد؟ به خانه ها و مکان های امنی بیایند که انسانها برای خود ساخته اند؟ درست همان کاری که ما انسانها با گیاهان و زندگی آنها انجام داده ایم! و مکانهای رشد آنها را که حتی برای زندگی ما موثر و سودمند هم بوده، نابود کرده و طوری انجا را دگرگون کرده ایم، تا خود بتوانیم ان مکان را تصاحب و به راحتی در ان زندگی کنیم
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Visit Factory TT in Instagram
Visit Factory TT on Facebook
Visit Factory TT on linkedin
Visit Factory TT on twitter
Visit Factory TT on Vimeo
Factory TT was initiated in 2015 by Shahram Entekhabi and Asieh Salimian.
NOTE: Factory TT is neither supported by any government, nor any political interest, ideology or religion.